ترافیک سقز همچون سایر شهرهای استان و استان های همجوار دارای علل، ریشه ها و مشکلات انباشته زیرساختی، مدیریتی و همچنین فرهنگی- رفتاری است و به عنوان مساله ای چند بعدی باید به آن نگریست که در بخش بعدی و اقدامات شهرداری به آنها پرداخته ایم.
نباید فراموش کنیم در شهرهای توسعه یافته امروز که از هر لحاظ به صورت لحظه ای در حال تغییر و تحول هستند ریل گذاری مدیریت ترافیک است که اهمیت دارد و شهرداری سقز با توجه به عدم وجود هیچ گونه مطالعات و طرح ترافیکی به عنوان برنامه بالادستی از بالغ بر یک سال گذشته درصدد بوده با اخذ مجوز شورای محترم اسلامی شهر، “مطالعات مهم ساماندهی حمل و نقل و ترافیک شهر سقز” را با افق های 5 و 10 ساله به انجام برساند که امیدواریم در ماه آتی با اخذ مجوز بتوانیم شاهد شروع طرح باشیم. همچنین پس از آن نیز با انجام “مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهری” افق های 15 و 20 ساله را نیز دیده و به عنوان ریل گذاری اساسی، کلیه پروژه ها و اقدامات ضروری مدیریت شهری در حوزه مدیریت ترافیک را در قالب این برنامه ها اجرایی نماید و اقداماتی که تا کنون انجام شده یا در حال انجام است تصمیماتی است که از برآیند نظرات متخصصین و صاحب نظران اتخاذ شده است.
شهرداری سقز با بررسی کامل مشکلات و علل ترافیک شهر، برنامه ها و اقداماتی را در دست اجرا دارد که می توان به موارد زیر اشاره ای داشت:
1- انتقال خدمات مهم بویژه خدمات درمانی و مطب پزشکان از بافت مرکزی اطراف میدان جمهوری به لایه های بیرونی شهرکه با تسهیل گری در ساخت ساختمان های استقرار پزشکان در مرحله اول و سایر خدمات درمانی در مرحله بعدی در حال انجام است. در این حوزه تاکنون شهرداری چندین فقره کاربری درمانی با کاربری مورد نیاز متقاضیان در شهرک دانشگاه اخذ کرده و همچنین طی مذاکرات و تشویق پزشکان و تعریف مشوق های مالی و کاربردی در لایحه جدید تلاش داریم ساختمان های جدیدی در نقاط مناسب برای این موضوع ساخته شود که البته طی یک دهه آینده می توان انتظار اثر بخشی از آن داشت.
2- احداث بلوار 45 متری شرقی شهر: احداث این بلوار بیشترین اثر بخشی را در کاهش ترافیک بافت مرکزی شهر بویژه میادین استقلال، آزادی و دخانیات خواهد داشت. مراحل تملک منازل و املاک مسیر دسترسی بلوار شهید رجایی به پل مالیاتی آغاز شده و مذاکرات و جلسات توافقی با مالکین اراضی مسیر طرح نیز انجام شده که به زودی عملیاتی خواهد شد و برنامه احداث این بلوار مهم در بودجه بندی سال 1403 بطور کامل خواهد بود. مهم ترین مانع پیش روی این پروژه مهم در سالهای اخیر تفکیک های نامناسب و غیر مجاز برخی اراضی مسیر طرح و عدم حصول توافق مناسب با مالکین سایر اراضی بوده که در حال حل و فصل آن هستیم.
3- احداث بلوار 45 متری جنوبی شهر(پشت شهرک دانشگاه): این بلوار مهم که مباحث زیادی در سال جاری پیرامون آن مطرح شده است و موجب کاهش قابل توجه ترافیک شهرک دانشگاه و سایر معابر مرتبط خواهد شد، در اکثر نقاط آماده جدول گذاری، شن ریزی و احداث شده است و چند فقره توافقی که لازمه آزاد سازی آن است در انتظار اخذ مصوبه قانونی می باشد. همانطور که مستحضر هستید مهم ترین مانع احداث بلوار که کاربری های عمومی اراضی موسوم به عبد بود در اوایل سال جاری در کمیسیون ماده 5 حل شد و انشاالله به زودی توافق آن نیز تایید خواهد شد و در حال حاضر نیز درصددیم جدول گذاری بخشی از این بلوار را اجرایی کنیم. مانعی که موجب کندی اجرای طرح در سال جاری گردید، عدم تایید توافقات صورت گرفته و بازنگری و باز نویسی این توافقات بود که خوشبخانه در حال حاضر تا حد زیادی مرتفع گردیده و انتظار داریم در سال جاری علاوه بر آزاد سازی کامل مسیر اجرای بلوار، صدور پروانه های ساخت اراضی مهم پشت شهرک نیز آغاز گردد.
همچنین اجرای قسمت شرقی از مسیر بلوار مستلزم توافق با یکی از ارگان های نظامی می باشد که البته با حسن نیت در حال پیشبرد این مهم هستند و البته جایگزین مناسبی نیز برای این بخش طراحی گردیده که عبور بلوار از میدان موکریان می باشد و در حال حاضر در حال اخذ مجوزات این مسیر جدید هستیم. همچنین تکمیل بلوار در بخش شرقی مستلزم احداث پلی جدید روی رودخانه می باشد که در این حوزه هم طراحی و برآوردها انجام و با پیگیری های صورت گرفته از ستاد مدیریت بحران کشور و وزارت کشور بودجه ای 600 میلیارد ریالی نیز از محل بودجه مدیریت بحران به این موضوع اختصاص یافته که در حال پیگیری تخصیص آن هستیم. لازم به ذکر است با توجه به عبور مسیر این بلوار در بخش غربی از اراضی اوقافی و شخصی نیز با کارشناسی های صورت گرفته در حال عقد تفاهم نامه و اخذ مجوزات تهاتر املاک شهرداری با املاک مسیر طرح حد فاصل شهرک اخوان و رودخانه هستیم.
4- احداث زیرگذر ماموستا هیمن: این زیرگذر یکطرفه از بلوار کردستان به سمت میدان استقلال نیز به عنوان راهکاری مناسب برای کاهش ترافیک میدان ماموستا هیمن(دخانیات) کاربرد دارد و شهرداری از شهریور ماه با همکاری مناسب و صدور مجوزات توسط شورای اسلامی شهر و شورای ترافیک شهرستان و استان و همچنین کمیته انطباق، آماده آغاز بکار در این پروژه می باشد و به زودی عملیات احداث آنرا با کمترین مسدودی خیابان ها آغاز خواهیم نمود. انتقاداتی نیز البته به این طرح وارد است که در مجموع احداث این زیرگذر صرفا به عنوان مسکن بهبود وضعیت فعلی تقاطع دخانیات و در توالی با اقدامات زیرساختی دیگر در آینده از جمله اجرای روگذر از میدان استقلال تا پارک لاله می تواند در بلند مدت مفید واقع شود.
5- طرح پایش تصویری ترافیکی: این اقدام مهم و پیشرو شامل استقرار بالغ بر 50 دوربین پایش ترافیک و همچنین مرکز مانیتورینگ مجهز به کلیه سیستم های استاندارد می گردد و در حال حاضر خوشبختانه دارای پیشرفت بالغ بر 60 درصدی و به سرعت در حال تکمیل می باشد که با برنامه ریزی صورت گرفته در سال جاری و با احداث مرکز مانیتورینگ تکمیل خواهد شد. اجرای کامل این طرح از طریق پایش و اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان، به صورتی زیر ساختی و اساسی موجبات کاهش و روان سازی ترافیک شهر را فراهم خواهد کرد.
6- افزایش پیاده محوری و احداث پیاده راه و احداث پارکینگ های عمومی در نزدیکی این پیاده راه ها و همچنین در لبه هسته مرکزی شهر: در شهرسازی مدرن توسعه پیاده محوری و احداث پیاده راهها به عنوان راهکاری مهم و زیرساختی برای فرهنگ سازی ترافیکی و کاهش حجم عبور و مرور خودروهای شخصی شناخته شده است و بر اساس مطالعات صورت گرفته در سنوات قبلی از طریق شرکت های مشاور طرح های جامع و تفصیلی شهر سقز و همچنین شرکت بازآفرینی شهری، خیابان امام و همچنین خیابان فخر رازی بهترین نقاط برای احداث پیاده راه هستند که همانطور که مستخصر هستید احداث پیاده راه موقت خیابان امام در مدت 3 ماه بازتاب های مناسبی هم در حوزه کاهش ترافیک و همچنین ایجاد شور و نشاط اجتماعی داشت که در نظر داریم با تکمیل مطالعات و اخذ مجوزات در آینده ای نزدیک با در نظر گرفتن همه جوانب از جمله دسترسی ها و تامین پارکینگ مناسب برای اجرای آن برنامه ریزی نماییم. پیاده راه فخر رازی نیز در صورت تکمیل مطالعات و برخی تملک ها قابلیت اجرایی خواهد داشت و قطعا در ترافیک شهر اثرات مطلوبی خواهد داشت.
7- ساماندهی پارک خودروها در معابر: یکی از دلایل مهم افزایش ترافیک معابر مرکزی شهر نحوه نامناسب پارک خودروی شهروندان به دلیل اشغال بودن محل های پارک توسط مغازه داران و کارکنان بانکها و ادارات است که در صورت وجود سیستم مدیریت پارک حاشیه ای و نرخ گذاری تصاعدی تا حد زیادی مرتفع خواهد شد. در همین راستا شورا و شهرداری سقز در نظر دارند اط طریق فراخوان مدیریت پارک حاشیه ای معابر را به پیمانکار دارای اهلیت واگذار نمایند و با همین هدف چند فراخوان برگزار شده که با وجود سودآوری مساله شرکت کننده مناسبی انتخاب نشده است و در نظر داریم با شرایط جدید مجددا فراخوانی در این حوزه برگزار نماییم.
8- حضور دوربین سیار ثبت تخلفات خودرو: یکی از مصوبات مفید شورای ترافیک و شورای اسلامی شهر اخیرا خریداری و راه اندازی خودروی مجهز به دوربین های ثبت تخلفات است تا با گشت زنی مستمر در سطح معابر مهم شهر و جلوگیری از پارک نامناسب خودروها، تا حدی ترافیک ناشی از این موضوع را کاهش دهد.
9- راه اندازی سیستم حمل با جرثقیل در معابر شهر: این مهم نیز می تواند در حوزه بازدارندگی رفتارهای غلط ترافیکی بیش از هر نوع جریمه و تنبیهی کارساز بوده و موجب کاهش ترافیک ناشی از رفتارهای غلط ترافیکی باشد.
10- ساماندهی دست فروشان و وانت های سیار ترافیک ساز: اتراق نامناسب دست فروشان و وانت های فروشنده نیز در برخی ساعات و معابر افزاینده ترافیک می باشند که شهرداری در ماه اخیر با تقویت حوزه مقابله با سد معبر در صدد نظم دهی به این موضوع بوده و همچنین به عنوان اقدامی اساسی در این حوزه در حال مکانیابی نهایی محل های مناسب حضور دست فروشان و وانت ها برای کاهش بی نظمی و ترافیک ایجاد شده توسط این قشر است.
11- ساماندهی مسیرهای ویژه و ایستگاه های تاکسی سطح شهر: با توجه به حضور تعداد زیادی تاکسی و آژانس در سطح شهر و ایجاد ترافیک در ایستگاه ها شهرداری در چندین معبر با ایجاد لاین ویژه عبور تاکسی و آژانس از جمله خیابان های امام، ملت و حدفاصل میدان استقلال به میدان آزادی تلاش نموده نظم دهی بیشتری به فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی داده و به زودی نیز با ایجاد پارک سوارهای جدید در برخی نقاط همچون کانون شهید باهنر که در حال توافق با آموزش و پرورش هستیم و ساماندهی ایستگاه های موجود و همچنین افزودن معابر ویژه عبور تاکسی و آژانس شاهد کاهش ترافیک خواهیم بود.
12- انجام مطالعات و تدوین راهکارهای اجرایی ساماندهی ترافیک شهری : این مهم نیز در حال طی مراحل قانونی از طریق اخد مصوبه شورای محترم شهر و عقد قرارداد با مشاور ذیصلاح می باشد که در فرصتی چند ماهه بتوان اقداماتی مناسب در راستای مدیریت عبور و مرور و کاهش ترافیک در سطح شهر به صورت مطالعه شده و علمی به اجرا درآورد.
13- اجرای مصوبات شورای ترافیک در حوزه اصلاحات معابر: شورای ترافیک شهرستان به صورت مستمر و منظم با مصوبات راهگشا در جهت کاهش ترافیک و همچنین تصادفات تلاش می کند و شهرداری سقز نیز در دو سال اخیر درصد زیادی از این مصوبات و مصوبات سالهای گذشته را اجرایی نموده است.
برای اجرایی نمودن پروژه های یاد شده، مهم ترین موانع، رفع معارضین احتمالی، اخذ مجوزات و تامین منابع اجرای طرح می باشد که خوشبختانه در هیچ یک به بن بست نخورده ایم و با گره گشایی های صورت گرفته، شهرداری به جد پیگیر اجرای اصولی و تسریع در اجرای این پروژه های مهم می باشد.
بیشتر خیابان های سقز در طول روز و بیشتر غروب ها با ترافیک سنگین همراه میشه، چه راه حلی برای این معضل دارید؟
جواب ها در بخش قبلی آمده است و به طور خلاصه می توان گفت برای رفع این ترافیک شدید اجرایی نمودن همه موارد بیان شده در کنار یکطرفه کردن خیابان های اصلی و اعمال برخی محدودیت ها می تواند راهگشا باشد.
آیا وقتش نرسیده خیابان های اصلی شهر را یک طرفه کنید؟
یک طرفه نمودن یا افزایش خط ویژه حمل و نقل عمومی در برخی خیابان های اصلی از جمله مسیر میادین قدس به جمهوری، مسیر میدان جمهوری به سه راه مسجد جامع و خیابان آزادی در دستور کار شهرداری قرار دارد که البته این موضوعات مهم باید پس از انجام مطالعات ساماندهی ترافیک و اخذ مجوز شورای ترافیک شهرستان و استان اجرایی گردد.
چرا طرح زوج و فرد را در خیابان های اصلی ایجاد نمی کنید؟
این مهم باید پس از انجام مطالعات ساماندهی ترافیک و مورد بررسی قرار گیرد.
مسیر قدس به خیابان جمهوری را فقط،برای تاکسی ها اختصاص دهید، این کار شدنی است ؟
بله همانطور که در بخش قبلی گفتم در حال اخذ مجوزات هستیم.