چاپ نوشته
استاد دانشگاه و مدیر دپارتمان ارتباطات و روابط عمومی برنامه مهارت سنجی حرفه ای اروپایی ESCO در ایران گفت: با توجه به تحولات جهانی و فناوری، هوشمندسازی مقوله ارتباطات، مدیریت روابط اجتماعی و برنامه ریزی راهبردی در حوزه روابط عمومی و رسانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
دکتر حمید شکری خانقاه که در وبینار “ارتباطات هوشمند و تحولات جهانی” صحبت می کرد، به تشریح، مدیریت راهبردی ارتباطات به عنوان یکی از متدهای روز بینالمللی جهت پیشبرد اهداف توسعه ارتباطات سازمانی پرداخت و خاطرنشان کرد: تحقیق، پرسشگری، ریسک پذیری، آشنایی با بافت اجتماعی- فرهنگی جامعه، داشتن سواد ارتباطی و فناوری، نگاه حرفه ای به مقوله ارتباطات و روابط عمومی، تخصص گرایی، هوشمندی و جامع نگری، تولید محتوای به روز و….از جمله ویژگی های مدیران ارتباطی موفق می باشد.
الزامات ارتباطی در عصر پساکرونا
نویسنده کتاب “برنامهریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی” به الزامات اطلاع رسانی در دوران پساکرونا اشاره اشاره و گفت: روابط عمومی هوشمند باید در نقش «استراتژیست ارتباطی سازمان» ظاهر شده و نسبت به طراحی فرایندهای انجام راهبرد ارتباطی در شبکههای اجتماعی و رسانه ها، رویداد آفرینی و جریانسازی، طراحی برنامه مدیریت ریسک و بحران، طراحی کمپینهای اجتماعی و ارتباطی اهتمام ورزد.
شکری یادآور شد: روابط عمومی سازمان ها نقش های راهبردی، مدیریتی، مشاوره ای و اطلاعاتی برعهده دارند، لذا باید در جهت ایفای همزمان این نقش ها و تلاش برای گذر از بحران ها و امیدآفرینی در جامعه تلاش نمایند.
فرایند ارتباطات، اطلاعات و مبادلات
وی افزود: اگر به این موضوع قائل باشیم که فرایند زندگی در ۳ بخش ارتباطات، اطلاعات و مبادلات میگنجد، می توان روابط عمومی را به مانند پرنده ای تصور کرد که اطلاعات و ارتباطات ۲ بال آن هستند. به معنای دیگر ۲ بخش از ۳ بخش فرایند زندگی مدیون برخورداری از روابط عمومی کارآمد است.
اجتماعی سازی خبر لازمه روابط عمومی هوشمند
این مدرس دانشگاه یکی از کارکردهای مهم روابط عمومی هوشمند و حرفه ای را «مدیریت روابط اجتماعی» برشمردو گفت: یکی از الزامات این حوزه اجتماعی سازی خبر و توجه به مولفه های اعتماد سازی، شفافیت، توسعه حوزه عمومی، دیالوگ، توسعه ارتباطات درون و برون سازمانی می باشد.
علل ناکارآمدی روابط عمومی ها
دکتر شکری به دلایل و علل ناکارآمدی روابط عمومی ها از جمله: نداشتن برنامه و نقشه راه، کلیشه گرایی و محافظه کاری، نبود معیارهای استاندارد حرفه ای، عدم وجود تفکر ارتباطی بین مدیران سازمان ها، مدیر محوری و انتظارات غیرحرفه ای آنان از روابط عمومی ها، عدم خلاقیت و نوآوری، عدم انسجام ارتباطی و … اشاره و خاطرنشان ساخت: نبود بودجه و ساختار تشکیلاتی مستقل و مشخص، نبود نظام صنفی و منسور ملی روابط عمومی، نبود معیارهای کیفی مهارت سنجی و شایستگی حرفه ای باعث ناکارآمدی و تضعیف نظام ارتباطات از جمله روابط عمومی ها شده است.
منشور ملی ارتباطات تدوین می شود
مدیر دپارتمان ارتباطات و روابط عمومی سپس به تشریح راهکارهای ارتقای جایگاه نظام ارتباطات و روابط عمومی در ۳ بخش کوتاه مدت، میانبر و بلندمدت پرداخت و گفت: بزودی منشور ملی ارتباطات با همکاری نهادهای فرادست و مرتبط تدوین می شود.
این مدرس دانشگاه در تشریح راهکارهای کوتاه مدت گفت: تغییر دیدگاه مدیران به مقوله روابط عمومی، استفاده از مدیران حرفه ای و متخصص در حوزه روابط عمومی، دینامیک و پویا قلمداد نمودن سازمان ها و نظام ارتباطات، همگرایی و هم افزایی نظام روابط عمومی در سطح استان ها و کشور در وهله اول برای تقویت جایگاه روابط عمومی ها ضروریست.
به گفته شکری، تغییر نظام آموزشی و هدفمند نمودن تحصیلات عالی در حوزه ارتباطات، تدوین قوانین و مقررات جدید، تغییر ساختارهای سازمانی، استاندارد سازی فرایندهای ارتباطی، استقرار نظام شایسته سالاری و حرفه ای گرایی در بلندمدت باید مورد توجه قرار گیرند.
داشتن نقشه راه، استراتژی و مهندسی پیام لازمه روابط عمومی پویا
وی سپس به ارائه راهکارهای میانبر پرداخت و گفت:افزایش شایستگی ها و مهارت های شغلی و تخصصی، توجه به روند کیفی سازی، تولید محتوای دانش محور، ارتقای سطح سواد ارتباطی و فنی مدیران روابط عمومی، استراتژیمداری و برنامهمحوری، داشتن روابط اجتماعی خوب و مناسب با مخاطبان و مردم و… مواردی هستند که می تواند به کارآمدی روابط عمومی ها کمک شایانی بکند…
[۱۱:۰۷, ۱۳۹۹/۱۲/۵] چمران ویسی: این مدرس روابط عمومی با تاکید بر اهمیت «مهندسی پیام» که از طریق سناریونویسی و مدیریت محتوا عملیاتی میشود، گفت: دوره کنونی «عصر تولید محتوا» بوده، لذا استفاده از تولید محتوای چندسرانه ای، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، متن کوتاه، فتونیوز، طنز، استفاده از زبان بدن، طراحی کمپین های تبلیغاتی، مدیریت احساسات و جذب دیگران و… بعنوان فرمتهای جدید و جذاب محتوا ضروری بوده که لازمست روابط عمومی هوشمند محتوای خود را با این قالبها تولید و منتشر میکند و پیشتاز استفاده از فناوری های نوین باشد.
شکری روابط عمومی را «مدیریت هوشمند ارتباطات انسانی» و «مدیر نظام ارتباطی سازمان» معرفی و افزود: در تعریف انجمن بینالمللی روابط عمومی (IPRA)، روابط عمومی یک شیوه مدیریت تصمیمگیری معرفی شده که وظیفه ایجاد روابط و منافع بین سازمانها و مخاطبان آنها بر اساس ارسال و دریافت اطلاعات از طریق روشهای ارتباطی- اخلاقی و قابل اعتماد را بر عهده دارد.
الزامات استانداردسازی روابط عمومی ها و نظام ارتباطی
مدیر دپارتمان ارتباطات و روابط عمومی برنامه مهارت سنجی حرفه ای اروپایی ESCO در ایران به الزامات استانداردسازی روابط عمومی ها و نظام ارتباطی براساس شاخص ها و معیارهای بین المللی پرداخت و یادآور شد: برنامه محوری و داشتن نقشه راه، تقویت ویژگی ها و توانمندی های فردی (مانند مهارت های ارتباطی و رسانه ای، برند شخصی، تخصص گرایی، دانش محوری و…)،مبادلهاطلاعات، مدیریت کلمات و احساسات، حضور فعال در شبکه های اجتماعی و رویداها، ایفای نقش پژوهشگر ارتباطی، اهتمام به تبلیغات تخصصی و شفافیت، تقویت حوزه عمومی، اهتمام به گفتگو و دیالوگ و متقاعدسازی براساس خبرنویسی اجتماعی، درک مقتضیات محیطی و زمانی، جهانی اندیشیدن، محاوره حداقل به یک زبان بین المللی و … در این راستا لازمست مورد توجه قرار گیرد.
وبینار “ارتباطات هوشمند و تحولات جهانی” با حضور فعالان عرصه رسانه و روابط عمومی ها به همت دانشگاه پیام نور کردستان، خانه مطبوعات و رسانه های کردستان و شهرستان سقز برگزار شد.